Logo portalu

IV Polski Kongres Przedsiębiorczości - relacja

IV Polski Kongres Przedsiębiorczości - relacja

 

Za nami IV Polski Kongres Przedsiębiorczości

W tym roku Lublin stał się centrum rozmów o przyszłości polskiej gospodarki. Motywem przewodnim czwartej edycji Kongresu była synergia samorządu, nauki i biznesu, ale też ukazanie innowacyjnego charakteru polskiej gospodarki.

W ciągu dwóch dni Lublin stał się centrum wymiany myśli i poglądów dla przedsiębiorców, naukowców i polityków z całej Polski.

- Elementem, który wyróżnia Polski Kongres Przedsiębiorczości jest bardzo mocny akcent na integrowanie środowisk biznesu, samorządu i nauki. Na innych imprezach najmocniej eksponuje się polityków - my stawiamy na ludzi, którzy na co dzień tworzą polską gospodarkę. Inwestorzy, którzy są zainteresowani wybudowaniem fabryki w danym mieście, potrzebują uzbrojonych terenów. Na naszym kongresie mają możliwość porozmawiania o tym z przedstawicielami wielu samorządów. Swoje pomysły i projekty mogą przedyskutować z naukowcami. A gdy dodamy do tego jeszcze specjalistów od pozyskiwania środków unijnych, mamy gotową receptę na sukces - podkreślał Wojciech Pomarański, Prezes Polskiej Agencji Przedsiębiorczości.

- Jeśli chce się osiągnąć sukces, należy przebywać wśród ludzi sukcesu, dlatego tutaj jesteśmy. Uhonorowani w ubiegłym roku tytułem Lider rozwoju regionalnego poczuliśmy się zobowiązani zaprosić liderów środowiska gospodarczego do województwa lubelskiego, ponieważ jestem przekonany, że nasz region to dobre miejsce nie tylko do rozmów, ale i lokowania inwestycjiMarszałek Województwa Lubelskiego Sławomir Sosnowski

 

2 dni wydarzeń gospodarczych – jedno miejsce Lublin

Kongres to 24 panele dyskusyjne, które poruszały najistotniejsze kwestie związane z rozwojem ekonomicznym i społecznym, m.in.: siła polskich innowacji, nauka i medycyna na miarę XXI wieku, przyszłość polskiego górnictwa, rozwój regionalny w perspektywie 2014-20, rynek mieszkaniowy w Polsce, smart city - inteligentne miasto przyszłości, zrównoważony transport i logistyka, innowacyjny rozwój miasta i metropolii, wpływ konkurencyjności na rozwój gospodarki, znaczenie marketingu terytorialnego w rozwoju miast i regionów, przemysł obronny, Lublin start-up meeting, w stronę green city czy rynek energii 2030.

Kto nie był, niech żałuje.

 

Trzy składowe efektywnej gospodarki

Wszyscy wiemy jak ważna jest synergia samorządu, nauki i biznesu, a że był to temat przewodni całego kongresu, to i dyskusja panelowa była ożywiona.

- Lubelskie to dobry grunt dla biznesu. Słuchamy was i dla was się zmieniamy. Z tej inicjatywy powstał zespół Biznes Lubelskie – mówi Marszałek Województwa Lubelskiego Sławomir Sosnowski - Lublin to miasto akademickie, przyjazne studentom. W rankingu College Magazine zajęliśmy siódme miejsce, wyprzedzając Paryż i Barcelonę. Co roku przyjeżdża coraz więcej zagranicznych studentów. Możemy być dumni – dodaje.

 

Rektor UMCS prof. dr hab. Stanisław Michałowski nawiązał do tematu rozwoju pytaniem - Lubelska Dolina Krzemowa – dlaczego nie? Jeśli mamy profesjonalne narzędzia i infrastrukturę to dlaczego nie? Pytanie brzmi co powinniśmy zrobić żeby to wykorzystać? Musimy zbudować system prowadzenia badań i stworzyć płaszczyznę do współpracy.  

 

Jak przyciągnąć inwestora, czyli doświadczenia z różnych stron Polski

Kolejnym punktem był panel poświęcony sposobom na inwestora. Jak miasta i gminy skutecznie przyciągają kapitał? O nowoczesnym systemie wsparcia inwestorów - o inicjatywie Biznes Lubelskie, opowiadał Kierownik Oddziału Promocji Handlu i Inwestycji Mariusz Rudzki z Departamentu Gospodarki i Współpracy Zagranicznej Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie – Zadaniem naszego zespołu jest wykorzystanie każdej szansy, każdego zapytania. Nasza inicjatywa to aktywna współpraca wszystkich samorządów i instytucji otoczenia biznesu w wjewództwie lubelskim, ale również instytucji centralnych i zagranicznych. Dzięki takiemu podejściu zwiększamy szansę na skuteczną promocję regionu i pozyskanie kolejnych inwestorów.

Stanisław Sienko, zastępca prezydenta Rzeszowa, podjął kluczowy temat w relacji JST-inwestor mówiąc - Inwestorów nie interesują tereny inwestycyjne, ale to jak w danym mieście się żyje. Dyskusja skupiła się na podejściu do inwestora, jak ważne jest żeby szczegółowo zapoznać się z inwestycją oraz osobami, które są za realizację odpowiedzialne. Wielokrotnie podkreślano znaczenie kapitału ludzkiego oraz zaplecza naukowo-badawczego, które są kluczowe dla lokowania inwestycji.

 

Miasta innowacyjne, czyli jakie?

Mocnym punktem tegorocznej edycji kongresu była tematyka innowacji, zarówno w Polsce, jak i regionie. Rozmawiano o tym jak kształtować innowacyjne miasto na przykładzie lidera Polski wschodniej - Lublina, o sile polskich innowacji czy innowacjach w praktyce. Wszyscy paneliści jednogłośnie stwierdzili, że Lublin jest przede wszystkim miastem akademickim. I tak jak zaznaczył prof.  dr hab. Jan Pomorski z UMCS - Nie ma nic w tym nic złego, jeśli młodzi ludzie będą przyjeżdżać do Lublina tak jak na Oxford czy Cambridge. Lublin jest piękny i pięknieje z młodymi ludźmi. Tylko żebyśmy potrafili utrzymać jakość nauczania. Lublin to miasto kreatywne, akademickie i zarządzane w myśl idei absolutyzmu oświeconego - dodał prof. Pomorski. Tak właśnie kształtuje się innowacyjny Lublin.

O polskich innowacjach Wicemarszałek Województwa Grzegorz Kapusta mówił - To co innowacyjne w nauce, znajdzie przełożenie w praktyce. Dla mnie innowacja to po prostu postęp. W RPO mamy 2,23 mld, to potencjał finansowy, który należy wykorzystać. Polska nie jest liderem, ale uczymy się. Do tej pory tworzyliśmy bazę, teraz należy przejść do kontrofensywy.

 
 

Efekt miejsca pochodzenia

Znaczenie marketingu terytorialnego w rozwoju miast i regionów to tytuł panelu, w którym uczestniczył gość specjalny Marcin Prokop. Prezentacja nosiła tytuł „Produkt jest najważniejszy, czyli jak skutecznie sprzedać nie tylko siebie”. Prokop wygłosił wykład motywacyjny w oparciu o swoje indywidualne przykazania, których przestrzeganie pozwala osiągnąć biznesowy sukces. m.in.

Jeśli Wszyscy robią to samo to Ty się wyróżnij.

Ważniejsza niż wygrana jest radość z gry.

Jego działania opierają się na teorii, którą sam stworzył - W życiu wielu osób pojawiają się okazje, uchylone drzwi. Większość reaguje strachem, że będzie przeciąg i porozrzuca im kartki na biurku, które tak ładnie sobie przez lata poukładali. A potem narzekają, że nie mają szczęścia. A ja zawsze w takie drzwi wchodziłem. Mówiąc prosto: szczęściu trzeba pomagać, ono nigdy nie pojawia się w formie dokonanej.

 

Biznes a sport

Gośćmi specjalnymi podczas panelu Biznes w sporcie byli Mateusz Kusznierewicz i Robert Korzeniowski. Obaj opowiadali o swoich doświadczeniach biznesowych, o działaniach podejmowanych poza sportem zawodowym.

W wieku 13 czy 14 lat musiałem dojrzeć do tego żeby świadomie pozyskiwać pieniądze. Kiedy mówimy o biznesie w sporcie, pojawi się pojęcie sponsoringu. Gdybyście Państwo zobaczyli moją pierwszą ofertę sponsorską, popłakalibyście się ze śmiechu, ale udało się. – wspominał Mateusz Kusznierewicz o swoich pierwszych biznesowych krokach w sporcie.

W życiu sportowca są dwa etapy. Pierwszy kiedy zdobywa się medale, jest się czynnym sportowcem. I drugi kiedy zmienia się wszystko, zostaje imię i nazwisko, i trzeba pisać nową historię, pozasportową. – podsumował swoją sytuację pod odejściu od sportu zawodowego Robert Korzeniowski.

Obaj z licznymi osiągnięciami na koncie stanowią wzór dla młodych sportowców, ich osiągnięcia, motywacja i upór w dążeniu do celu to przepis na sukces nie tylko w sporcie, ale także w biznesie.

 

Jest kongres, są laureaci

Podczas dwudniowego kongresu nie mogło się obejść bez nagród. Ważnym akcentem Kongresu była uroczysta gala, która zakończyła pierwszy dzień. Nagrody przyznano w sześciu kategoriach:

  1. Lider Rozwoju Regionalnego
  2. Filar Spółdzielczości
  3. Polska Nagroda Jakości
  4. Lider Konkurencyjności
  5. Rzetelny Pracodawca
  6. Polska Nagroda Innowacyjności

Nagrodzeni zostali przedsiębiorcy, samorządowcy, gminy i uczelnie, które prężnie się rozwijają, a ich filozofia działania może być przykładem do naśladowania. Galę uświetnił koncert orkiestry symfinicznej w Filharmonii Lubelskiej.

 

Organizatorem kongresu jest Polska Agencja Przedsiębiorczości, a jego głównymi partnerami Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie, Urząd Miasta Lublin oraz Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Marszałek Województwa Lubelskiego Sławomir Sosnowski oraz Prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

 

IV Polski Kongres Przedsiębiorczości odwiedziło ponad ponad 1200 osób z całej Polski. Mamy nadzieję, że województwo lubelskie na stałe wpisze się na mapie kluczowych wydarzeń gospodarczych Polski

Zapraszamy do galerii.


 

Szukasz terenów pod inwestycje?

Wartościowe tereny inwestycyjne z precyzyjnymi informacjami dotyczącymi nieruchomości