Przejdź do treści
Strona Facebook (nowe okno) Strona Tweeter.com (nowe okno) Strona Youtube.com (nowe okno)

Jak zdobywano Chiny

piątek, Styczeń 15, 2016

Promocja oferty eksportowej polskiego przemysłu spożywczego będzie istotnym kierunkiem działań WPHI Szanghaj w kolejnych dwunastu miesiącach. W maju 2016 roku Polska będzie krajem partnerskim w ramach targów Shanghai SIAL, także w ramach Expo krajów Europy Centralnej i ChRL w Ningbo (czerwiec 2016). Polska placówka zamierza prezentować możliwie bogaty zakres produktów z naszego kraju w Państwie Środka. 

Jak pokazują doświadczenia ostatniego roku szereg imprez organizowanych w Chinach, na których prezentowano ofertę polskich przedsiębiorców pozwoliły stworzyć bazę do budowania wymiany handlowej. Udziały w targach pozwoliły nawiązać współpracę, która już przynosi realne korzyści oraz pozwala z optymiznem patrzeć w przyszłość. 

W ślad za sporym sukcesem, jakim był udział ponad 100 polskich firm w targach artykułów spożywczych SIAL Shanghai 2015 (maj 2015 roku), czy ekspozycja naszego kraju („Country of Honour”) na targach 16 krajów Europy Centralnej i Wschodniej w Ningbo (czerwiec 2015), druga połowa bieżącego roku również obfitowała w szereg imprez wystawienniczych, w ramach których prezentowana była oferta eksporterów żywności znad Wisły. Targi, w których Wydział Promocji Hadlu i Inwestycji w Szanghaju organizował stoiska wystawiennicze nie ograniczały się jedynie do Szanghaju, ale także obejmowały inne, wiodące aglomeracje miejskie regionu Chin obsługiwanego przez Placówkę, w tym m.in. Nankin czy Hangzhou tj. miasta tzw. drugiego rzędu, które od szeregu lat wzmacniają swoją pozycję jako istotne lokalne rynki konsumpcji, w tym żywności. Tempo rozwoju tych wiodących obszarów Wschodniego Wybrzeża ChRL, rosnący poziom dochodów, postępująca zmiana modelu konsumpcji (większa otwartość na „zachodnią żywność”) i świadomość chińskiej klasy średniej co do znaczenia racjonalnego i zdrowego odżywiania się powodują, iż tworzą się tu coraz korzystniejsze warunki do sprzedaży artykułów spożywczych z Polski.

We wrześniu 2015 roku Wydział zorganizował stoisko (100 m.kw.) na targach artykułów konsumpcyjnych w Nankinie, stolica prowincji Jiangsu. Obok bogatej kolekcji biżuterii z bursztynu czy wyrobów ceramicznych, jednym z istotnych elementów ekspozycji były artykuły spożywcze. Polskie stoisko odwiedzili przedstawiciele władz miasta, odbyły się także spotkania z lokalnymi mediami.

Wiodącą imprezą wystawienniczą w IV kwartale b.r. były targi FHC Shanghai tj. Food and Beverage, Hotel Industry and Catering. XIX edycja tej bardzo profesjonalnej, corocznej prezentacji oferty artykułów spożywczych wielu krajów odbyła się w terminie 11 – 13.11.2015 roku na terenach Shanghai New International Expo Centre w dzielnicy Longyang. W targach wzięło udział ponad 2.150 eksporterów z 66 krajów i regionów, a FHC gościło ponad 66.500 zwiedzających. Na powierzchni wystawienniczej 85.000 m.kw. swoje pawilony narodowe zorganizowało 39 krajów i regionów, w tym po raz pierwszy Polska. Bliższe informacje na temat profilu targów FHC znaleźć można korzystając z poniższego linka

http://www.fhcchina.com/download/FHC_post_show_report_en.pdf

Polski pawilon narodowy, który obejmował ekspozycję WPHI Szanghaj (18 m.kw.) i stoiska poszczególnych przedsiębiorców zorganizowane przez firmę ELTAR (wyłączny przedstawiciel w Polsce organizatorów targów tj. firmę All World Exhibitions) prezentował takie branże, jak mleko i przetwory artykuły mleczarskie (m.in. firmy Mlekpol i Łowicz), słodycze (Otmuchów), chrupki śniadaniowe, snacki, woda mineralna, cukierki, pieczywo cukiernicze, napoje. Ogółem w polskim pawilonie na targach FHC prezentowało swoje oferty czternaście firm z naszego kraju.

Targi FHC to druga co do wielkości, po SIAL Shanghai, impreza wystawiennicza w Szanghaju w branży artykułów spożywczych. Trzydniowe wydarzenie wystawiennicze przeznaczone jest jedynie dla gości/profesjonalistów z branży. Placówka zawczasu przygotowała szereg kontaktów na miejscu dla polskich eksporterów – uczestników targów.

Trzecim istotnym wydarzeniem były targi artykułów rolno-spożywczych w Fuzhou, /stolica prowincji Fujian/ w terminie 7.11 – 10.11.2015 roku. Była to największa impreza w historii wydarzeń targowych organizowanych w tym mieście. Warto wspomnieć, iż od szeregu tygodni w Fuzhou i w Xiamen działa druga, po Szanghaju, Pilotażowa Strefa Wolnego Handlu. Stoisko zorganizowane zostało przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przy organizacyjnym wsparciu WPHI Szanghaj (kontakty na miejscu). W targach wzięli udział przedstawiciele kierownictwa dwóch departamentów w.w resortu, szef WPHI Szanghaj i Radczyni ds. Rolnych Ambasady RP w Pekinie. Głównym elementem promowanym na stoisku były polskie jabłka, w odniesieniu do których trwa obecnie proces certyfikacji w Chinach (wymóg dopuszczenia do rynku). Ponadto ekspozycja obejmowała prezentację soków, alkoholi, artykułów mleczarskich, słodyczy i chrupek/artykułów śniadaniowych. Przedstawiciele WPHI zaprezentowali m.in. oferty firm, które brały udział w targach SIAL 2015. Targi otwarte były dla szerokiej, chińskiej publiczności, która m.in. uczestniczyła w pokazach polskiej sztuki kulinarnej, dokonywanych przez kucharzy z naszego kraju i w degustacji polskich potraw. Stoisko naszego kraju wizytował wiceminister resortu rolnictwa ChRL, który parę tygodni wcześniej (wrzesień 2015) odwiedził Polskę, w tym targi branży rolno-spożywczej POLAGRA w Poznaniu. W czasie wizyty w Fuzhou szef WPHI spotkał się m.in. z przedstawicielami firmy zajmującej się dystrybucją polskich lodów (firma „Grycan”) i snacków/chrupek śniadaniowych („Bakalland”). W dniu 9.11.2015 roku placówka zorganizowała w Fuzhou, wspólnie z CCPIT z tego miasta, seminarium na temat polskiej oferty eksportowej, w ramach którego jednym z wiodących tematów było omówienie profilu polskiej branży spożywczej. Odbyły się także spotkania z przedstawicielami lokalnych mediów.

Początek listopada to także okres, w którym odbywają się targi w Hangzhou (stolica prowincji Zhejiang) p.n. „Zhejiang Leisure Fair”. To impreza prezentująca szeroki asortyment produktów używanych w czasie wypoczynku i rekreacji. Na polskim stoisku, zorganizowanym przez WPHI Szanghaj, prezentowane były m.in. wyroby mleczarskie (jogurty), jak i oferta wyrobów wędliniarskich (z przeznaczeniem „na grilla”) produkowanych w ChRL przez firmę z Polski w oparciu o recepturę z naszego kraju.

Kolejną imprezą w Szanghaju, w ramach której obecne były polskie artykuły, to European Food Festival (29.10 – 8.11.2015 roku). Ekspozycja, zorganizowana w prestiżowym miejscu miasta, nad brzegiem rzeki, nieopodal Bundu, miała charakter komercyjny, poszczególne firmy chińskie - dystrybutorzy artykułów spożywczych z Europy zorganizowali indywidualne stoiska prezentując swoje oferty i zapraszając do konsumpcji (m.in. wędliny produkowane w Chinach i artykuły mleczarskie oraz alkohole/piwo). W ceremonii otwarcia tego wydarzenia wzięli udział przedstawiciele szanghajskiej Komisji ds. Handlu, reprezentanci dyplomacji z krajów UE posiadających placówki w Szanghaju, jak i goście / przedstawiciele Komisji Europejskiej z Pekinu. Impreza była jednym z elementów uczczenia czterdziestej rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych UE – ChRL.

Polska jest także aktywnym uczestnikiem programów finansowanych ze środków europejskich, w tym np. kampanii obejmującej prezentację oferty jabłek dwukolorowych. W dniach 19 – 21.11.2015 roku odbywały się w Szanghaju na terenach wystawienniczych INTEX targi IFresh, w ramach których zorganizowano stoisko prezentujące jabłka. Ceremonii otwarcia dokonali: Konsul Generalny RP w Szanghaju, Pan Piotr Nowotniak i szef WPHI Szanghaj Andrzej Pieczonka. Stoisko obsługiwali m.in. przedstawiciele Unii Owocowej prezentujący szerokie informacje nt. sektora sadowniczego. W tym samym dniu odbyła się także konferencja prasowa prezentująca wyjątkowe walory owoców z Europy, w tym z naszego kraju.

O oczekiwaniach związanych z możliwościami zwiększenia dostaw polskich artykułów spożywczych na rynek chiński mówił także Prezydent RP Pan Andrzej Duda w swoim wystąpieniu na Forum Gospodarczym w Szanghaju w dniu 23.11.2015 roku.

Zachęcamy eksporterów żywności zainteresowanych podjęciem sprzedaży na rynek chiński do kontaktu z WPHI Szanghaj i przesyłania ofert na adres mailowy: shanghai@trade.gov.pl

 

Zapytania od chińskich importerów otrzymane m.in. w czasie imprez opisanych w przeglądzie wydarzeń, wprowadzane są do Portalu Polskiego Eksportu, dostępnego pod adresem: www.china.trade.gov.pl. Pod tym adresem eksporterzy znaleźć mogą również szereg publikacji na temat uwarunkowań i wymogów formalnych związanych ze sprzedażą artykułów spożywczych do Chin.

 

 

Dlatego też serdecznie Państwa zachęcam do rejestracji na Portalu Promocji Eksportu www.trade.gov.pl na którym można uzyskać dostęp do zweryfikowanych przez WPHI zapytań ofertowych zagranicznych firm. Można tam również zamieścić ofertę własnej firmy oraz uzyskać informację, dotyczącą zagranicznych rynków.

 

 

Oprócz tego, WPHI Szanghaj poleca Państwu zapoznanie się z  chińską platformą e-commerce Chunbo (adres: www.chunbo.com), która jest odpowiedzią biznesu na coraz większy popyt na zdrowe produkty, zwłaszcza mięso, owoce morza, nabiał oraz warzywa i owoce. Szczególnie ta ostatnia grupa produktów, jako szczególnie wrażliwa na zanieczyszczenie środowiska, jest bardzo poszukiwana przez zorientowanych na zdrową żywność Chińczyków, zwłaszcza tych zamożnych.

 

Więcej informacji dot. platformy w linku poniżej:

 

https://china.trade.gov.pl/pl/prawny-samouczek/informacje-z-rynku/174278,platforma-internetowa-chunbo-szansa-dla-polskich-eksporterow-swiezej-zywnosci.html

Powyższy artykuł pochodzi z przygotowanej przez Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Szanghaju informacji dotyczących promocji polskich artykułów spożywczych w Chinach w IV kwartale 2015 roku.