Logo portalu

"Kierunek Iran" - relacja z wydarzenia

 

"Kierunek Iran” - pod takim hasłem 16 czerwca 2016 r. odbyło się seminarium dla lubelskich przedsiębiorców. Eksperci z firmy GP Inter-Solutions: prezes Grzegorz Przybylski i koordynator Działu Projektów UE, Monika Kutkiewicz-Słomka, wraz z irańskim partnerem PLUCO Group, którego reprezentował  dr Hamidreza Ostadmohammadi, w trakcie szkolenia przekazali naszym przedsiębiorcom wiele cennych informacji ułatwiających wejście na rynek irański.

Pierwsza cześć prezentacji była demograficzno-kulturowa. Grzegorz Przybylski przekazał podstawowe informacje na temat liczby mieszkańców, historii i kultury Iranu. Pokazał też kierunki rozwoju Iranu i branże z potencjałem na tamtejszym rynku. Produkty najbardziej pożądane to m.in. te z sektora chemicznego, maszynowego, meblarskiego, medycznego, farmaceutycznego - oczywiście im bogatsze w nowe technologie, tym lepiej. W Iranie przemysł jest rozwinięty, dzięki wsparciu w ubiegłych latach przez Chiny i Rosję, jednak wciąż wymaga modernizacji.

Monika Kutkiewicz-Słomka mówiła o możliwości uzyskania dotacji na różnych poziomach (krajowym regionalnym, ponadregionalnym). Zaprezentowała także listę irańskich targów, w których można wziąć udział i otrzymać na to środki finansowe.

Przedstawiciel irańskiej firmy mówił o kulturze biznesu w Iranie. Przedsiębiorcy mogli dowiedzieć się, jak zjednać sobie Irańczyków i zdobyć ich zaufanie; poznali także elementy dyplomacji. Dr Hamidreza Ostadmohammadi ciekawie przedstawił zachowania swoich rodaków: w Iranie firmy to przede wszystkim osoby, a nie korporacje (jak na Zachodzie) i aby znaleźć dobrego partnera biznesowego, trzeba nawiązać z nim personalny kontakt, zjeść posiłek itd. Prelegent zaznaczył, że czasami warto rozmawiać z mniejszymi firmami, bo wtedy otrzymuje się możliwość bycia jednym partnerem, co w konsekwencji zapewnia stabilną współpracę.

W trakcie seminarium była też mowa o korzyściach we współpracy partner polski-partner irański. Gdy firma ma już partnera w Iranie, prostsze jest wejście na rynek, uzyskanie licencji na produkt od rządu, otrzymanie umocowania prawnego, co w rezultacie skutkuje szybszym procesem w przygotowaniu dokumentacji.

Lubelscy przedsiębiorcy usłyszeli też o wadach i zaletach funkcjonowania na rynku irańskim i poznali sposoby zmierzenia się z tymi negatywnymi. Mowa była też o logistyce: o tym jak dobrać firmę transportową oraz jakie uwarunkowania spełnić, aby nie ponosić wysokich opłat celnych lub portowych.

Na końcu odbyła się sesja pytań i odpowiedzi. Nasze firmy zainteresowane były m.in. tym, czy jest możliwość nawiązania współpracy z dystrybutorem zamiast zakładania firmy na miejscu oraz jaka jest pozycja kobiety „business woman” w Iranie. Jedna z firm podzieliła się też trudnościami, jakie ją spotkały w związku z instrumentami finansowymi w Iranie.

Podsumowując można stwierdzić, że spotkanie wzbudziło duże zainteresowanie wśród lubelskich przedsiębiorców. Mogli poszerzyć swoją wiedzę na temat rynku irańskiego u praktyków tematu, otrzymali też szansę nawiązania kontaktów biznesowych.

Szukasz terenów pod inwestycje?

Wartościowe tereny inwestycyjne z precyzyjnymi informacjami dotyczącymi nieruchomości