Logo portalu

Kierunek Nowy Jedwabny Szlak - Port Lotniczy Lublin startuje w przyszłość

Kierunek Nowy Jedwabny Szlak - Port Lotniczy Lublin startuje w przyszłość

Port Lotniczy Lublin podpisał umowę o współpracy z chińską prowincją Henan.

 

Port Lotniczy Lublin w minionym roku miał największą dynamikę ruchu lotniczego spośród wszystkich lotnisk krajowych. Niedawno podjął również kolejny krok w kierunku dynamicznego rozwoju, podpisując protokół ustaleń o współpracy z firmą Henan Civil Aviation Development & Investment Co. odpowiedzialną za rozwój i inwestycje lotnictwa cywilnego w liczącej ponad 100 mln mieszkańców chińskiej prowincji Henan.

 

 

Chińska delegacja przybyła do Lublina 11 sierpnia z Warszawy, gdzie odbywało się Polsko - Chińskie (Henan) Seminarium Inwestycji i Handlu. W prestiżowym seminarium uczestniczył Marszałek Województwa Lubelskiego Sławomir Sosnowski, będąc jednocześnie jedynym samorządowcem tego szczebla biorącym udział w spotkaniu. Prowincję Henan reprezentowali m. in. Wicegubernator Rządu Ludowego Prowincji Henan Shu Qing, Dyrektor Generalny Okręgu Celnego Prowincji Henan Sun Yu’ning oraz Dyrektor Generalny Administracji Turystyki Prowincji Henan Kou Wujiang.  

 

Koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku

 

Koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku, została zaprezentowana przez prezydenta Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinpinga podczas wizyty w Kazachstanie jesienią 2013 r. Inicjatywa ta ma służyć odbudowaniu historycznego Jedwabnego Szlaku łączącego Chiny z Europą i Bliskim Wschodem. Szlak ten wykorzystywany był przez kupców od III wieku p.n.e. do XVII wieku n.e. Obecnie Chiny poszukując nowych rynków zbytu i możliwości rozwoju ekonomicznego miast w głębi terytorium kraju planują utworzenie nowego połączenia i infrastruktury pomiędzy Azją Środkową a Europą. Połączenie to docelowo ma  stymulować handel i rozwijać przedsiębiorczość. Szacowany koszt całego przedsięwzięcia wynosi od 60 do 100 miliardów dolarów. Szansy dla Polski można upatrywać nie tylko w rozbudowie infrastruktury, czy chińskich inwestycjach, lecz także w rozwoju polskiego eksportu do Chin, na którym może skorzystać głównie przemysł spożywczy. W 2016 r. obroty handlowe z Chinami wyniosły 25,8 mld dolarów i z roku na rok rosną, a Chiny pozostają największym partnerem gospodarczym Polski w Azji.

 

 

Relacje województwa lubelskiego z prowincją Henan

 

Historia współpracy obu regionów sięga już ponad 10 lat, jednakże relacje nabrały dynamiki, głównie dzięki misji gospodarczej województwa lubelskiego do Chin w kwietniu 2015  r. W tym samym miesiącu, ale już w tym roku również gościliśmy w naszym regionie delegację z Chin, relację z której można przeczytać w artykule: Wizyta delegacji chińskiej. Oba wydarzenia okazały się niezwykle inspirujące i utwierdziły partnerów z prowincji Henan, że województwo lubelskie jest dynamicznie rozwijającym się regionem o dużym potencjale w kontekście wielopłaszczyznowej współpracy. Partnerzy z Chin podkreślali, że Lubelskie jest ważnym partnerem na globalnej mapie Nowego Jedwabnego Szlaku ze względu na logistykę i możliwości inwestycyjno-przemysłowe.

 

 

Protokół ustaleń o współpracy

 

Delegacja z Chin podczas swojego pobytu na Lubelszczyźnie miała okazję odwiedzić Zamek, Centrum Spotkania Kultur oraz oczywiście Port Lotniczy Lublin, z którym podpisano protokół ustaleń o współpracy z firmą Henan Civil Aviation Development & Investment Co. Główną ideą porozumienia jest rozwój relacji gospodarczych i handlowych pomiędzy Chinami, a Państwami Europy Środkowo-Wschodniej oraz obopólne wykorzystanie potencjału podmiotów. Partnerzy zobowiązali się również do współpracy m. in. w obszarze logistyki lotniczej i międzynarodowej, łańcuchów logistycznych i handlu transgranicznego. Przede wszystkim porozumienie to jest ukierunkowane na wspólne promowanie i ułatwianie kontaktów biznesowych.

 

 

Port Lotniczy Lublin – coraz wyżej każdego dnia

 

Chiny jako nowy kierunek z Portu Lotniczego Lublin jest obecnie mało prawdopodobny, jednak biorąc pod uwagę plany rozwoju i rozbudowy lotniska oraz potencjał rozwoju relacji biznesowo-handlowych nie można takiej opcji kategorycznie wykluczyć. Według Raportu portalu Pasazer.com lubelskie lotnisko ma na swojej liście priorytetowych kierunków dziewięć destynacji: Paryż-CDG, Rzym-Fiumicino, Manchaster, Edynburg, Mediolan, Kolonia-Bonn, Dortmund, Düsseldorf oraz Wrocław i Gdańsk. Ponadto prowadzone są rozmowy o uruchomienie lotów do Szkocji. W przypadku Portu Lotniczego Lublin S.A. w Świdniku rekordowym na chwilę obecną miesiącem pod względem liczby obsłużonych pasażerów w 2017 r. pozostaje czerwiec – 39 tys. 462 osób, czyli o 5088 osób więcej w stosunku do ubiegłego roku. Ruch lotniczy z lubelskiego lotniska w minionym roku miał także największą dynamikę spośród wszystkich lotnisk krajowych. Porównując wyniki z analogicznymi okresami z roku 2015, niemal każdy miesiąc przyniósł rekord. Wzrost liczby pasażerów wahał się od kilkudziesięciu do nawet ponad 100 procent. Przez 9 pierwszych miesięcy 2016 roku, liczba pasażerów wynosiła tyle, co liczba podróżnych odprawionych w całym roku 2015. Jak podaje branżowy serwis www.anna.aero, na koniec września 2016 roku, biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu liczby pasażerów, Port Lotniczy Lublin uplasował się na 1. miejscu w Polsce, 5. miejscu wśród lotnisk Unii Europejskiej oraz 7. miejscu pośród 378 lotnisk Europy. W 2016 roku z Portu Lotniczego Lublin skorzystało 377 606 pasażerów, co stanowi 42-proc. wzrost w stosunku do 2015 roku. Najlepszym miesiącem był sierpień, kiedy odprawionych zostało ponad 40 000 podróżnych. W listopadzie lotnisko przywitało milionowego pasażera. Od początku roku sukcesywnie wzrasta liczba operacji lotniczych, w czerwcu br. lotnisko obsłużyło rekordową liczbę – 535 operacji lotniczych. Dobrze rozwija się także sektor general aviation (ponad 1 600 zrealizowanych operacji). 

 

 

Konsekwencją szybkiego wzrostu ruchu lotniczego będzie rozbudowa terminala pasażerskiego, którą Port Lotniczy Lublin chce rozpocząć w tym roku. Projekt zakłada przebudowę istniejącej części „odloty” i dobudowanie nowego skrzydła. Zakres prac dotyczy powierzchni prawie 2200 m2. Dzięki temu znacznie poprawi się przepustowość oraz komfort użytkowania terminala. Umożliwi to przyjęcie większej liczby pasażerów i rozwój stref handlowych na lotnisku. Na początku przyszłego roku ma zostać oddany do użytku rozbudowany terminal Portu Lotniczego Lublin, który będzie mógł odprawić nawet 1 mln pasażerów w ciągu roku. Oprócz rozwoju ruchu lotniczego, Port Lotniczy Lublin podjął także działania dotyczące podniesienia bezpieczeństwa operacji lotniczych. Mimo krótkiego czasu funkcjonowania, Lublin Airport stał się piątym lotniskiem w Polsce, umożliwiającym lądowanie samolotów z użyciem ILS CAT II. Z sukcesem zakończył się także proces certyfikacji według norm unijnych i lotnisko otrzymało Europejski Certyfikat Lotniska Użytku Publicznego, który potwierdza najwyższą jakość obsługi oraz stosowanie procedur bezpieczeństwa na europejskim poziomie.

 

 

Szukasz terenów pod inwestycje?

Wartościowe tereny inwestycyjne z precyzyjnymi informacjami dotyczącymi nieruchomości