Logo portalu

Poland Africa Business (PAB) Forum - relacja z wydarzenia

Poland Africa Business (PAB) Forum - relacja z wydarzenia

 

W Warszawie w dniach 30-31 marca odbyło się Poland Africa Business (PAB) Forum. Wydarzenie było strategiczną platformą handlową do współpracy i partnerstwa oraz miejscem spotkań prezesów i przedsiębiorców z Afryki i z Polski. Głównym założeniem forum było nie tylko stworzenie platformy do dyskusji i wymiany kluczowych dla przedsiębiorców informacji, ale również przejście do działania i współpracy w myśl zasady talking & networking. Pierwszy dzień, w całości poświęcony był aktualnym trendom gospodarczym i wyzwaniom rynku biznesowego Afryki oraz związanym z tym możliwościom dla Polski a zarazem strategicznym rozwiązaniom, korzystnym dla obu stron. 

 

 

Zrozumienie i zapoznanie się z rynkami Afrykańskimi i Polskim

Podczas pierwszego panelu uczestnicy rozmawiali o tematach, które są unikalną wartością na rynku Polski i Afryki, a także w jaki sposób może to wpłynąć na handel oraz współpracę i partnerstwo w biznesie miedzy tymi krajami Podkreślano znaczenie budowy zrównoważonej współpracy handlowej między Afryką i Polska.

 

dr hab Killion Munzele Munyama, Zambia

Afryka jest bogatym kontynentem z biednym ludźmi, ale Europa jest biednym kontynentem z bogatymi ludźmi

 

Niezwykła różnorodność krajów i kultur, intensywny rozwój i wzrost demograficzny, rozwijająca się i wciąż bogacąca klasa średnia sprawiają, że Afryka bez wątpienia jest kontynentem, który powinien zwracać coraz większą uwagę przedsiębiorców. Według prognoz, do 2050 roku połowa światowej populacji będzie znajdowała się właśnie w Afryce, a jej znacząca część to obecnie osoby młode, stanowiące największa siłę roboczą na świecie. Sześć afrykańskich krajów od lat znajduje się w czołówce najszybciej rozwijających się krajów świata (Angola, Etiopia, Mozambik, Tanzania, Kongo, Ghana). Do 2060 r. przewiduje się, że ponad bilion osób dołączy do coraz bardziej wykształconej i zamożniejszej klasy średniej. Do 2040 roku dostęp do elektryczności ma się zwiększyć czterokrotnie. Stopień zurbanizowania kontynentu afrykańskiego jest porównywalny do Chin oraz większy niż w Indiach. Znajduje się na nim wciąż 60% nieuprawianych ziemi. Do tego dochodzą ogromne potrzeby modernizacji oraz tworzenia nowych struktur oraz rosnące potrzeby konsumpcyjne społeczeństw. Wszystko to sprawia, że możliwości są ogromne.

 

 

Prywatne inwestycje i możliwości biznesowe w Afryce i w Polsce

Możliwości w Afryce są ogromne, począwszy od usług związanych z  elektrycznością i telekomunikacją, poprzez transport, przemysł maszynowy, lotniczy i chemiczny, żywność i zdrowie aż po rolnictwo, uznawane przez wielu ekspertów za ukryty skarb Afryki. Nie można również zapomnieć o niezliczonych możliwościach jakie kontynent może zaoferować turystyce. Wszystko to sprawia, że łaknąca biznesu Afryka wydaje się być idealnym miejscem rozwoju dla polskich przedsiębiorców, dynamicznie rozwijających się i wciąż poszukujących nowych możliwości. Choć pierwsze szlaki zostały już przetarte, a w wielu krajach Afryki z sukcesem prowadzą swą działalność firmy takie jak Ursus, Grupa Azoty, Kulczyk, Asseco, czy Feerum, wciąż pozostaje wiele do zrobienia o czym świadczą między innymi statystki. Wymiana handlowa Polski z tym kontynentem stanowi jedynie 1% całości jej współpracy zagranicznej.

Wielokrotnie podczas spotkania podkreślano, że Polska jako dynamicznie rozwijający się kraj UE, w dodatku nieobciążony przeszłością kolonialną, posiada wszystko co jest potrzebne aby odnieść sukces. Należy przy tym zintensyfikować działania na tym polu, promować programy takie jak GoAfrica, tworzyć sprzyjające przedsiębiorcom przepisy, zakładać placówki dyplomatyczne w nowych krajach, ale przede wszystkim stymulować i zaangażować większą ilość firm i budować między nimi relacje.

 

Afryka jest bardzo ważna dla Polski. Wspieramy i zachęcamy polskie firmy, które wchodzą na rynek afrykański. Wdrażamy program strategiczny „Go Africa”. Na dedykowanym portalu przedsiębiorcy mogą znaleźć wszystkie informacje na temat prowadzenia działalności w Afryce - przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju.

 

 

Wpływ przedsiębiorstw społecznych w budowaniu Afrykańsko-Polskich relacji biznesowych
 
Zdaniem organizatorów to przedsiębiorcy, a nie rząd powinni wziąć odpowiedzialność za rozwój swojego biznesu i w granicach odpowiednio tworzonych regulacji prawnych dążyć do ciągłego networkingu i bezpośrednich spotkań z partnerami z Afryki. Dlatego podczas konferencji rozmawiano również o tym jak projekty przedsiębiorstw społecznych pomagają zapewnić sprzyjające otoczenie biznesowe i jaka jest rola sektorwa prywatnego wfinansowaniu skalowanych pozytywnych programów oddziaływania społecznego.

 

 

Nie mogło więc zabraknąć przykładu firmy URSUS, która m.in. w ostatnim czasie podpisała umowę z zambijską firmą Industrial Development Corporation (IDC) na dostawę 2694 ciągników i 2506 maszyn rolniczych. W ramach kontraktu wybudowany zostanie także zakład montażowy w stolicy kraju Lusace oraz 10 punktów serwisowych na terenie całego kraju. Obsługą zajmą się zatrudnieni na miejscu pracownicy, którzy wcześniej przejdą odpowiednie szkolenia. Ten model społecznej odpowiedzialności biznesu firma URSUS wdraża również w innych krajach afrykańskich takicj jak Etopia czy Tanzanii.

 

Artur Habza, Dyrektor Departamentu Gospodarki i Współpracy Zagranicznej, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

Jako region mamy doświadczenie we współpracy z Afryką. Mamy firmy, które odnoszą sukcesy i chcemy żeby było ich jeszcze więcej. Ursus nie tylko dostarcza ciągniki, ale także szkoli i zatrudnia pracowników na miejscu.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mDXNgWofcVY

 

Działalność organizacji pozarządowych w Afryce - przykład Omena Foundation

Gościem specjalnym wydarzenia była Omenaa Mensah, która mówiła o działalności i współpracy z organizacjami z Afryki jako Omena Foundation. Fundacja zajmuje się budowaniem postaw tolerancji i wzbudzeniem w dzieciach i młodzieży pozytywnych refleksji na temat odmienności innych kultur i narodów oraz zachęcaniem do zainteresowania się losem grup mniejszościowych.. Nawiązując kolejne relacje międzynarodowe i wykorzystując najnowsze technologie w programach edukacyjnych fundacja dociera ze swoją działalnością do najdalszych zakątków świata. Chcąc wspierać polskich przedsiębiorców i promować lokalne produkty, pokazują że Polska jest dobrym miejscem do inwestowania. Wiodącym projektem, realizowanym aktualnie przez fundację jest budowa szkoły w Ghanie. Więcej o projekcie możecie przeczytać na stronie

 

 

SPECIAL BUSINESS DAY czyli drugi dzień forum

Firmy, które zgłosiłu udział w forum, drugiego dnia miały możliwość zaprezentować się podczas sesji pitchingowych przed gronem afrykańskich partnerów, a także uczestniczyć w  sesjach networkingowych z kluczowymi osobami, decydentami z rządowymi, prezesami, mężczyznami i kobietami z Polski i Afryki.

 

URSUS

URSUS to ponad 120 lat rozwoju mechanizacji polskiego rolnictwa, zbierania  doświadczeń   i podtrzymywania   przemysłowych tradycji w oparciu o  rodzimy kapitał.  Z ich maszyn korzystają kolejne już pokolenia Polaków, ale nie tylko. Ursus to bez wątpienia najstarsza polska marka  pojazdów, maszyn i urządzeń wytwarzanych dla potrzeb rolnictwa. Ich doświadczenia na rynku afrykańskim są przykładem dla wielu firmy, nie tylko z naszego województwa.

 

 

Plantalux

Firma zajmująca się technologią doświetlania roślin pod uprawami szklarniowymi. Pisaliśmy już o pierwszych sukcesach lubelskiego start-up. Więcej informacji znajdziecie w artykule o Plantalux.

 

Źródło: Plantalux

 

Wytwórnia Makaronu Domowego POL-MAK

Wytwórnia Makaronu Domowego POL-MAK jest jednym z największych producentów makaronów w Polsce Środkowo-Wschodniej. Powstała w 1995 roku jako jednoosobowa firma i szybko przekształciła się w prężnie rozwijające się przedsiębiorstwo zatrudniające ponad 90 osób, które sprzedaje swoje produkty na terenie całej Polski, a także eksportuje je do Irlandii i Niemiec.Swój zakres działalności chcieliby rozszerzyć o kraje z Afryki.

 

 

Agroplast

Ponad 30-letnie doświadczenie w produkcji części do maszyn rolniczych oraz silne zaplecze technologiczne pozwoliły firmie osiągnąć pozycję niekwestionowanego lidera wśród producentów części do opryskiwaczy w Polsce oraz w Europie Wschodniej. Prezentując swoją ofertę podczas forum próbowali zachęcić afrykańskich kontrahentów do podjęcia współpracy.

 

 

Glównymi sponsorami wydarzenia były: Ursus, Feerum s.a. oraz business suport24.com a udział w nim wzięło wielu znamienitych gości, ekspertów zajmujących się kwestiami dotyczącymi Afryki oraz przedstawicieli polskich i afrykańskich instytucji państwowych. Wśród nich goście specjalni: HRH Prince Thumbumuzi Dlamini- ekspert ds. handlu miedzy krajami rozwijającymi się a rozwiniętymi, H.E. Bwalya Stanley Kasonde Chiti-Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Zambii, H.E. Marcel.R. Tibaleka-Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Ugandy, dr hab. Killion Munzele Munyama- profesor ekonomii i finansów, poseł na Sejm RP VII i VIII kadencji, dr. Mathew Phosa- szanowany prokurator i przedsiębiorca z RPA oraz Mary Ojulari- dyrektor Finansowy CNBC & Forbes Afryka.

 

 

W Forum udział wzięło ponad 150 przedstawicieli świata biznesu. Celem Poland Africa Business Forum jest utworzenie światowej klasy platformy dla strategicznej współpracy gospodarczej, rozwoju handlu i integracji między przedsiębiorcami w Afryce i Polsce. Organizatorami wydarzenia byli My Global Contact Sp. z o.o., Polska oraz Young CEOs Business Forum, Nigeria. Województwo Lubelskie było Partnerem wydarzenia.

Na PAB Forum 2017 przedstawiciele firm oraz instytucji z całej Polski mogli poznać dogłębniej środowisko rynku biznesowego Afryki oraz strategiczne rozwiązania biznesowe, korzystne dla obu stron, które były omawiane i prezentowane przez prezesów i znawców afrykańskiego i polskiego biznesu. Na forum prezentowane były korzyści oraz omawiane wyzwania z perspektywy sektora prywatnego i rządowych ram regulacyjnych.

 

Głównymi celami konferencji było:

  • Stworzenie możliwości do nawiązywania bezpośrednich relacji biznesowo-handlowych z przedsiębiorcami z krajów afrykańskich.
  • Zapewnienie strategicznej platformy dla handlu i biznesu międzynarodowego, partnerstwa między spółkami akcyjnymi i małymi oraz średnimi przedsiębiorstwami poprzez Business to Business (B2B).
  • Zwiększenie zrozumienia aktualnych trendów gospodarczych i wyzwań dla firm w regionie (Afryka i Polska)
  • Zaprezentowanie zróżnicowanej grupy czołowych ekspertów, mających szerokie doświadczenie na rynkach wschodzących, którzy przybliżą trendy geopolityczne oraz przedstawią możliwości inwestowania w Afryce, Polsce i Europie.
  • Zapewnienie wyjątkowej sieci i platformy dla doświadczonych specjalistów inwestycyjnych, spółek akcyjnych, małych i średnich przedsiębiorstw i agencji rządowych, zainteresowanych odkrywaniem możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w Afryce, Polsce i Europie.

Szukasz terenów pod inwestycje?

Wartościowe tereny inwestycyjne z precyzyjnymi informacjami dotyczącymi nieruchomości