Logo portalu

W jaki sposób odnieść sukces w relacjach z inwestorem?

W jaki sposób odnieść sukces w relacjach z inwestorem?

 

Inicjatywa Biznes Lubelskie powstała w efekcie gruntownej analizy jakości świadczonych usług usług dla inwestorów, a także narzędzi stosowanych m.in. w procesie obsługi inwestorów. Opracowalismy nowy - innowacyjny model organizacji zespołu, włączamy do współpracy wszystkie aktywne jednostki samorządu, instytucje otoczenia biznesu i to zarówno z terenu województwa lubelskiego, z Polski jak i ze świata. W oparciu o tą strukturę udaje nam się przyciągać nowych inwestorów, a nowe standardy obsługi coraz częściej owocują kolejnymi inwestycjami w regionie, o czym możecie przeczytać na naszym portalu. Uciekając jednak od oficjalnego 'żargonu" - inicatywa Biznes Lubelskie to inicjatywa ludzi - wspólnie z naszymi partnerami potrafimy coraz skuteczniej pracować na rzecz przedsiębiorcy.

Podczas konferencji mieliśmy okazję wysłuchać wielu ciekawych prelekcji ekspertów, którzy wskazywali nam istotę i katalog czynników, w oparciu o które zwiększamy skuteczność napływu nowych inwestycji. Okazuje się, że oprócz czynników stricte ekonomicznych, infrastrukturalnych - "twardych", coraz częściej zauważa się i docenia wartość czynników "miękkich". W świecie naukowym nazywalibyśmy je kapitałem ludzkim, kapitałem społecznym, relacyjnym. Przechodząc na język potoczny możemy śmiało stwierdzić, że to ludzie, pracownicy, ich postawy, wartości, świadomość, otwartość, profesjonalizm nierzadko decydują o powodzeniu danego przedsięwziecia inwestycyjnego. 

 

 

Maciej Dolata, INSPIRE smarter branding

Inwestorzy instytucjonalni 35% swoich ocen opierają na „miękkich” kryteriach - postrzeganej przez nich jakość zarządzania, efektywności rozwoju nowych produktów, czy silnej pozycji rynkowej.

 

Zainspirowani prelekcją Pana Macieja Dolaty, poprosiliśmy go o rozwinięcie poruszanej w panelu dla samorządów tematyki.

 

 

W jaki sposób zbudować "brand" lubelskiego jako miejsce przyjazne inwestorowi? Jakie narzędzia zastosować w procesie kreowania brandu?

 

Potencjał relacji inwestorskich w budowaniu i komunikowaniu marki miasta i regionu jest bardzo duży. Tam gdzie docelowym rynkiem są mieszkańcy i wyborcy, inwestorzy i cała sfera biznesu mogą stać się medium komunikacji. Aby tak było, nie można utożsamiać budowania marki w relacjach inwestycyjnych z długopisami i gadżetami wręczanymi podczas wizyt. To wypacza ideę wiarygodnego i skutecznego brandingu. Jest to taki sam błąd, jak utożsamianie marketingu turystycznego ze spotami w telewizji.

Specyfika agencji strategicznej jest taka, że mamy okazję pracować dla firm, których rynkiem docelowym są klienci korporacyjni.

 

Maciej Dolata, INSPIRE smarter branding

W projektach tych zauważaliśmy, że budowanie marki wykracza poza komunikację korporacyjną i musi obejmować ludzi - pracowników pierwszego kontaktu, opiekunów i ich współpracowników i z nich czynić kluczowe narzędzie budowania wizerunku.  

 

 

Udział w Konferencji na pewno zachęcił Państwa do poszukiwania odpowiedzi na kilka pytań. To są kluczowe pytania dotyczących Państwa marki:

  • Czy nasza reputacja zapewnia nam miejsce na liście potencjalnych miejsc inwestycji, tworzonej przez nasz rynek docelowy?

  • Jeśli tak – które to jest miejsce? Jak nasza pozycja na tej liście zmienia się w czasie? Jeśli się nie zmienia – co zmierzamy z tym zrobić?

  • Czy nasza marka pomaga nam pozyskiwać utalentowanych ludzi? Czy wiemy czym jest nasza marka dla naszych potencjalnych pracowników? Czy wiemy czym jest nasza marka dla obecnych opiekunów inwestorów? Co nasi opiekunowie o nas myślą? O „firmie”, o naszych ofertach?

  • Jak postrzegają nas inwestorzy?

  • Jakie są wartości naszej marki? Czy potrafilibyśmy streścić je komuś w 20 sekund?

  • Czy żyjemy zgodnie z tymi wartościami? Czy nasi pracownicy potrafią dostarczyć obietnicę naszej marki? Czy mają do tego niezbędne narzędzia?

 

Pytania mają charakter diagnostyczny dla każdego miasta czy gminy. Są też ciekawe dla marki Lubelskie.

 

 

 

Odpowiedzi muszą prowadzić do samodoskonalenia organizacji. Jest to zresztą według nas kluczowe zadanie marki. Przyśpieszą tempo doskonalenia obsługi projektów inwestycyjny, jakości opieki nad inwestorami. Znalezienie kolejnych pomysłów na to jak „wyjechać do granic województwa” i jak pilotować przez cały czas pobytu i szerzej. To jak definiujemy sobie zadanie stanie się jego częścią.

 

Maciej Dolata, INSPIRE smarter branding

Celem są bardziej partnerskie relacje, swoboda wyprzedzania i przekraczania oczekiwań inwestorów. Lepsze czucie tego co robimy. A to jest już prosta droga do tego by wartości, w które wierzymy budowały kulturę pracy i zmieniły stereotypowy wizerunek urzędnika.

 

 

 

 

Wsparcie inwestorów jest postrzegane przez pryzmat świata urzędniczego, ze wszystkimi konsekwencjami: pozytywnymi i negatywnymi percepcjami. Wyzwanie polega na złamaniu pewnej kulturowej sprzeczności i ukształtowaniu percepcji, że sposób działania może być bliski kulturze świata biznesu.

 

Stereotypy związane z tym co robimy i jak nas postrzegają to pewien potencjał. Kto go wykorzysta i zdefiniuje te obrazy na nowo, odniesie z tego największe korzyści. Kluczową będzie top of mind – pierwsze skojarzenie z Lubelskim. Ze sposobem w jakim Lubelskie przyciąga inwestorów, definiuje przedsiębiorczość i partnerstwo.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_________

 

MACIEJ DOLATA. Partner Zarządzający INSPIRE smarter branding. Strateg. 19 lat doświadczenia w procesie wypracowania i wdrożeniu strategii marki, m.in. w marketingu terytorialnym, brandingu idei, promocji zdrowia. Zwolennik optyki korporacyjnej i integracji komunikacji. Prowadził wykłady na UE w Krakowie, Wydziale Psychologii UJ, w ramach cyklu „Transfer wiedzy” w School of Form. Jest stałym wykładowcą Strategicznych problemów rozwoju organizacji na Uniwersytecie SWPS w Warszawie.

 

INSPIRE smarter branding – agencja strategiczna w obszarze barndingu. Najstarsza niezależna agencja strategiczna w Polsce. Specjalizuje się w budowaniu marki korporacyjnej, która łączy wszystkie grupy interesariuszy. Pomaga budować wizerunek poprzez konstrukcję portfela produktów, pozycjonowanie, działania w sferze B2B, CSR i Employer Branding. Punktem wyjścia budowania marki korporacyjnej jest precyzyjne określenie jej wartości, a następnie konsekwentne i skoordynowane wdrażanie tych wartości na każdej płaszczyźnie, w tym w relacjach inwestorskich. Takie podejście określa jako smarter branding. 

 

 

 

Szukasz terenów pod inwestycje?

Wartościowe tereny inwestycyjne z precyzyjnymi informacjami dotyczącymi nieruchomości