Logo portalu

Wywiad z Radosławem Dudzińskim dyrektorem Lubelskiego Centrum Konferencyjnego w Lublinie

Wywiad z Radosławem Dudzińskim dyrektorem Lubelskiego Centrum Konferencyjnego w Lublinie

 

Biznes Lubelskie: Lublin jako stolica Polski Wschodniej w kontekście spotkań biznesowych – w ciągu ostatnich lat coraz częściej tak się mówi, co Pan o tym sądzi?

Radosław Dudziński: Dane zebrane za 2016 rok pokazują, że to okres silnego rozwoju branży spotkań w województwie lubelskim. Zarejestrowaliśmy pięć razy więcej wydarzeń niż w 2015 roku. To rezultat zarówno działalności LCK, jak i  dużej aktywności pozostałych obiektów konferencyjnych w Lublinie, ale także efekt profesjonalizacji branży spotkań w województwie lubelskim. Lublin zdecydowanie staje się liderem. To dobry znak dla całego województwa, ponieważ jak pokazuje doświadczenie innych regionów, beneficjentami wydarzeń biznesowych są różne podmioty funkcjonujące w obsłudze wydarzeń (od transportu, przez catering, po tłumaczenia, obsługę audiowizualną i wiele innych), ale także firmy obsługujące wydarzenia typu Incentive (wydarzenia motywacyjne), które najczęściej odbywają się poza aglomeracją. Nasz region bogaty jest też w obiekty unikatowe, które są szczególnie modne, jak pokazują badania.

 

 

BL: O jakich unikatowych obiektach mowa?

Radosław Dudziński: Obiekty unikatowe to miejsca, w których możemy zorganizować wydarzenie, a niebędące typowym centrum kongresowym. Jest to jeden z trendów dostrzegalnych od wielu lat na rynku MICE – poszukiwanie ciekawych, nietuzinkowych miejsc na organizację eventów. Kończą się prace nad katalogiem obiektów konferencyjnych Lublina i województwa lubelskiego. Niedługo publikacja ukaże się online. Będzie tam również sekcja poświęcona tzw. Unique Venues. W regionie występuje wiele obiektów unikatowych, które obsługują wydarzenia takie jak Zamek Biskupi Janów Podlaski, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Muzeum Nadwiślańskie (Zamek w Janowcu), Muzeum Zamoyskich, Browar Sulewski i wiele innych. W katalogu przedstawione zostaną wszystkie powierzchnie eventowe tych obiektów, z podaniem dokładnych wymiarów i dostępności sal w konkretnych ustawieniach (teatralne, bankietowe, szkolne, podkowa i koktajl), aby ułatwić prace organizatorom wydarzeń.

 

BL: W 2015 roku mówiło się o tym, że na terenie LCK odbywać się będzie 18 imprez rocznie, we wrześniu 2016 było ich już 60, czyli ponad 3 razy więcej. Jak wyglądają ostateczne statystyki za 2016 rok?

Radosław Dudziński: Przez pierwszy rok działalności w LCK zorganizowaliśmy ponad 100 wydarzeń, podczas których odwiedziło nas ponad 12 000 osób z 30 krajów całego świata, w tym z Grecji, Rosji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Włoch, Chin, USA, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Szwecji, Japonii, Austrii, Luksemburga, Bułgarii, Norwegii, Turcji, Malezji, Holandii, Południowej Afryki, Angoli, Szwajcarii, Kanady, Kazachstanu, Uzbekistanu, Mołdawii, Indii oraz Węgier. Perspektywy na rok 2017 wyglądają równie optymistycznie.

 

BL: Ostatnio w lokalnych mediach było głośno o badaniach na temat liczby turystów biznesowych w Lublinie. Podobno jest ich najwięcej. Czy Pana zdaniem wiąże się to z organizacją wydarzeń biznesowych, konferencji, spotkań?

Radosław Dudziński: Lubelskie Convention Bureau przeprowadziło badania nt. rynku spotkań w Lublinie i wyniki mówią same za siebie. W samym tylko Lublinie w 2016 roku zorganizowano prawie 2400 wydarzeń dla niemalże 400 000 uczestników. Jest to zdecydowanie lepszy wynik niż w roku ubiegłym. Polska Organizacja Turystyczna szacuje, że turysta biznesowy pozostawia podczas 1 dnia wydarzenia średnio 150,5 zł na usługi gastronomiczne, 15,3 zł na kulturalno-rekreacyjne oraz 340,7zł na nocleg. Rynek (a dokładnie wkład przemysłu spotkań w gospodarkę) szacuje się na 1577,3mln zł! Rolą Lubelskiego Centrum Konferencyjnego oraz Lubelskiego Convention Bureau jest zwiększenie w tym udziału województwa lubelskiego. Jest o co walczyć…

 

BL: Skoro mowa o Lubelskim Convention Bureau to może powiedzmy co to za inicjatywa  i czym się zajmują?

Radosław Dudziński: LCB jest komórką powołaną w ramach LCK. Zespół Convention Bureau to pierwszy kontakt w województwie lubelskim dla organizatorów wydarzeń biznesowych (konferencji, kongresów, targów, wyjazdów typu incentive). Kluczową kwestią jest tu neutralność, oznacza to że LCB proponuje organizatorom wszystkie dostępne rozwiązania konferencyjne w danym okresie, bazując oczywiście na preferencjach klienta.

Ponadto LCB pozyskuje zapytania o organizację nowych wydarzeń w regionie wspiera środowisko naukowe i biznesowe na wszystkich etapach pozyskiwania kongresu, pomaga założyć wstępne rezerwacje w obiektach, organizuje spotkania typu business-to-business pomiędzy przedstawicielami branży konferencyjnej, a organizatorami wydarzeń z Polski i zagranicy. LCB pełni także funkcję integratora branży poprzez cykl spotkań „Zasmakuj Lubelskiej Konferencji” reprezentuje branżę podczas spotkań B2B, targów oraz w stowarzyszeniach branżowych. Komórka jest także partnerem wizyt studyjnych w regionie, publikuje materiały z zakresu turystyki biznesowej (aktualnie kończą się prace nad pierwszym w regionie Katalogiem Obiektów Konferencyjnych), współpracuje z mediami branżowymi, bada regionalny rynek MICE w województwie lubelskim i publikuje raporty (niedługo opublikowany zostanie raport za rok 2016).

Zadań jest wiele, kalendarz bardzo napięty, zachęcamy do współpracy.

 

 

BL: Powróćmy do tematu LCK, kiedy powstało, jaki był cel?

Radosław Dudziński: Budowa LCK zaczęła się w lutym 2012 roku. W sąsiedztwie Centrum Spotkania Kultur, urzędu marszałkowskiego oraz najstarszego parku miejskiego w Lublinie, powstało nowoczesne Lubelskie Centrum Konferencyjne, będące odpowiedzią na wzrost znaczenia turystyki biznesowej, jako ważnego elementu gospodarki. Projekt architektoniczny LCK powstał na deskach Polsko-Belgijskiej Pracowni Architektury a koszt budowy opiewał na 80 mln zł, z czego połowę pokryła dotacja unijna z programu Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.  W lutym 2016 r. Lubelskie Centrum Konferencyjne rozpoczęło swoją działalność i od tego czasu rozpoczął się okres szczególnie dynamicznego rozwoju branży spotkań w regionie. To dowodzi, jak bardzo brakowało profesjonalnych obiektów dla organizatorów spotkań w tej części Polski.

 

 

BL: W budynku nie brakuje nowoczesnych rozwiązań. Jednym z nich jest znajdująca się w holu głównym multimedialna fontanna, co jeszcze zaskakuje gości, którzy odwiedzają LCK?

Radosław Dudziński: Budynek Lubelskiego Centrum Konferencyjnego zaprojektowano w taki sposób aby stworzyć nowoczesną bryłę z przeszklonym, zaokrąglonym narożnikiem stanowiącym efektowne wejście do  środka i możliwość promocji wydarzenia już na zewnątrz budynku. Szklana fasada, do powstania której użyto 1,5 tys. mkw. szkła sprawia, że zaproszeni goście już przed budynkiem mają możliwość obserwacji tego co dzieje się wewnątrz. W atrium znajduje się kolorowa futurystyczna fontanna umożliwiająca wyświetlenie wodnych logotypów organizatora. Sama wysokość atrium – ponad 20m oraz fakt, że z parteru widać wszystkie kondygnacje wzwyż to również unikatowe rozwiązania aranżacyjne. W LCK jest możliwość podziwiania panoramy Lublina z tarasu znajdującego się na najwyższej kondygnacji, tymczasem w atrium posadzone są prawdziwe drzewa stanowiące połączenie nowoczesnego designu z naturą. Sale konferencyjne w LCK wyposażone są w najwyższej jakości sprzęt multimedialny (ekrany Digital Singage, Infokioski, System Telepresence, kamerę do live streamingu). Wyposażenie Sali S7 w system ścian mobilnych (dźwiękoszczelnych), umożliwia podział sali na 4 mniejsze i ich dowolną aranżację.

 

BL: Bierzecie udział w branżowych wydarzeniach, nie tylko krajowych, ale także zagranicznych. Jaki jest odbiór naszego obiektu? Co ludzie  z branży sądzą o LCK?

Radosław Dudziński: Klienci są pozytywnie zaskoczeni, że tak nowoczesny i funkcjonalny obiekt powstał we wschodniej Polsce, a nie w Warszawie, która cały czas czeka na nowoczesne centrum konferencyjne. Doceniają też lokalizacje, bliskość hoteli oraz bardzo dobre skomunikowanie z Warszawą. Efekt WOW w obiekcie wywołuje, wcześniej wspomniane, przestronne i wysokie na 5 kondygnacji atrium wraz z designerskim oświetleniem oraz przeszklona fasada budynku. Organizatorzy wydarzeń w LCK doceniają również wysoki standard wyposażenia oraz obsługi klienta. Podkreślają naszą kreatywność w projektowaniu spotkań oraz elastyczność i otwartość na współpracę.

 

BL: Jakie wydarzenia organizowane są  w LCK?

Radosław Dudziński: Różnorodność oferowanych przez LCK powierzchni umożliwia zorganizowanie konferencji, kongresów, sympozjów, eventów, wystaw, targów oraz innych prestiżowych wydarzeń biznesowych. Wśród najciekawszych warto wymienić kongresy naukowo-medyczne takie jak X Międzynarodową Konferencję Chromatograficzną, II Polsko- Japońsko- Węgierskie Sympozjum Chirurgiczne „Triangle Symposium”, czy Pacific Voice Conference. Wśród  konferencji biznesowych możemy pochwalić się Międzynarodową Konferencją Lubelskich Dni Nauki i Biznesu, czy Kongresem Inicjatyw Europy Wschodniej. W LCK organizowaliśmy także nietuzinkowe eventy takie jak Międzynarodowy Festiwal Mody „EAST Fashion” czy Galę Architektury i Designu „Lubelski Wzór”.

 

BL: Co według Pana mogą wynieść uczestnicy wydarzeń o charakterze gospodarczym?  Czy myśli Pan, że przedsiębiorcy z regionu, dzięki takim wydarzeniom mogą pozyskiwać nowe kontakty, rozwijać swoje firmy, produkty i usługi?

Radosław Dudziński:Ideą spotkań w Lubelskim Centrum Konferencyjnym jest dzielenie się wiedzą, prezentacja nowych pomysłów oraz dyskusja na temat innowacji w biznesie. Przez ostatni rok działalności LCK w naszych murach mieli okazuję zaprezentować się przedstawiciele ponad 100 innowacyjnych firm i instytucji. Wiele z pomysłów biznesowych narodziło się właśnie w kuluarach LCK. Przykładem wydarzeń, które dały początek kolejnym rozmowom biznesowym były chociażby: Polski Kongres Przedsiębiorczości, czy Lubelskie Dni Nauki i Biznesu. Podczas wydarzeń uczestnicy poruszali kwestie innowacji, nowych technologii, a także roli jaką pełni  instytucja otoczenia biznesu w transferze wiedzy do przedsiębiorstw. Podczas II Wschodniego Forum Biznesu omawiano wsparcie procesu sieciowania podmiotów rynkowych, mające na celu realizację wspólnych pomysłów i projektów biznesowych, wpływających na rozwój gospodarek regionalnych województw Polski Wschodniej.

W spotkaniach inicjowanych w LCK biorą udział przedstawiciele różnych grup w tym ambasadorowie, konsulowie, członkowie izb przemysłowo-handlowych, przedstawiciele ministerstw związanych z rozwojem gospodarczym oraz samorządów regionalnych i lokalnych z terenu Polski Wschodniej, ekonomiści oraz przedsiębiorcy z Polski i całej Europy. Organizatorzy spotkań dbają o to, aby miały one wartość dodaną - przekazywały wiedzę i doświadczenie.

Najważniejszym celem, jaki przyświeca LCK jest stworzenie forum wymiany myśli i poglądów dla polskich przedsiębiorców, naukowców i polityków. Spotkania inicjowane w LCK stały się lokalną platformą biznesową, która integruje lubelskich przedsiębiorców. Nowe kontakty i znajomości nawiązane podczas wydarzeń, procentują później współpracą biznesową.

 

BL: Mówi się, że w Lublinie baza noclegowa nie jest wystarczająca. Aktualnie w budowie jest kilka dużych obiektów, lotnisko informuje o nowych połączeniach. Jaki wpływ, Pana zdaniem, może to mieć na branże spotkań?

Radosław Dudziński: Duży, a nawet ogromny. Zapowiedziane są nowe inwestycje hotelowe: Focus: 75 pokoi, 400 m kw pow konferencyjnej, Hampton by Hilton: 120 pokoi i sale konferencyjne, ibis Styles: 110 pokoi, 5 sal konferencyjnych, ibis Budget: 90 pokoi oraz hotel budowany przez grupę Arche: 130 pokoi i sale konferencyjne. To zwiększy bazę noclegową w Lublinie o 525 pokoi (których tak bardzo brakuje przy dużych wydarzeniach). Dobra infrastruktura konferencyjna i rosnąca baza hotelowa powodują, że województwo lubelskie może przyjąć większe wydarzenia, a co za tym idzie obsłużyć większą liczbę turystów biznesowych. Codziennie połączenia lotnicze z jednym z głównych portów przesiadkowych Europy –  Monachium powoduje, że region staje się dostępny dla wydarzeń gromadzących uczestników z całego świata. Jestem przekonany, że najbliższe lata pokażą dużą dynamikę wzrostu wpływu konferencji, kongresów, targów na gospodarkę regionu.

 

BL: Jaki jest zakres działań jednostki? Jak może pomóc naszym lokalnym przedsiębiorcom?

Radosław Dudziński: Działanie Lubelskiego Centrum Konferencyjnego w Lublinie wykracza poza organizowanie wydarzeń biznesowych. Naszą misją jest wspieranie kreowania marki turystyki biznesowej województwa lubelskiego, stymulowanie współpracy regionalnej i międzynarodowej oraz wzmacnianie rozwoju obszarów inteligentnych specjalizacji województwa lubelskiego.

Kluczowym zadaniem jakie stoi przed LCK jest budowanie relacji biznesowych oraz naukowych, które długoterminowo mogą przynieść korzyści gospodarcze dla całego regionu. Dlatego regularnie spotykamy się z przedstawicielami branży turystycznej, nauki i biznesu alby dzielić się wiedzą oraz doświadczeniem związanym z pozyskiwaniem wydarzeń dla regionu oraz budowaniem wspólnej oferty dla potencjalnych klientów.

 

BL: Czym planuje zaskoczyć LCK w 2017 roku? Na jakiego rodzaju imprezy możemy liczyć?

Radosław Dudziński: Perspektywy na 2017 rok wyglądają optymistycznie. W naszym obiekcie mamy już ponad 60 rezerwacji, z czego większość to wydarzenia korporacyjne- szkolenia, warsztaty, oraz wydarzenia naukowe – głównie medyczne, co bardzo cieszy, gdyż pokazuje jak duży potencjał kongresowy posiada województwo lubelskie.

Jesteśmy także gotowi na nowe wyzwania i otwarci na klientów z nietuzinkowymi pomysłami, które moglibyśmy zrealizować w naszych przestrzeniach.

 

Zapraszamy do współpracy i kontaktu z działem marketingu

Lubelskie Centrum Konferencyjne w Lublinie

Ul. A. Grottgera 2

20-029 Lublin

e-mail: lck@lcklubelskie.pl

tel. +48 81 718 09 00

https://www.youtube.com/watch?v=GvNTe8SgNOM

 

 

Szukasz terenów pod inwestycje?

Wartościowe tereny inwestycyjne z precyzyjnymi informacjami dotyczącymi nieruchomości